Succesvolle leesbevordering begint bij een gedifferentieerde aanpak. Vier aspecten spelen een rol: leesmotivatie, interesse en genrevoorkeur, leesvaardigheid en verschillen tussen jongens en meisjes.
Leesmotivatie
De mate waarin een kind gemotiveerd is om te lezen levert leesvoldoening op en draagt bij aan de leesontwikkeling.
Interesse en genrevoorkeur
Persoonlijkheid, karakter en identiteit bepalen naar welke boeken de voorkeur uitgaat. Met deze verschillen moet rekening worden gehouden bij leesbevorderingscampagnes, in het onderwijs en in bibliotheken.
Leesvaardigheid
Hoe vaardig is een kind op het gebied van leestechniek en leesbegrip? Een te moeilijk boek leidt niet tot leesvoldoening. Maar ook een te makkelijk boek nodigt niet uit tot verder lezen.
Verschillen tussen jongens en meisjes
Uit diverse onderzoeken blijkt dat er opvallende verschillen zijn tussen jongens en meisjes in leesvaardigheid en leesattitude. Houd daar rekening mee.
Op Leesmonitor.nu leest u meer over leesmotivatie, leesattitude, leesvaardigheid en verschillen tussen jongens en meisjes.